zaterdag 3 augustus 2013

Russische cultuur: Mandrogi, Balalaika en Kovcheg


Mandrogi is één van de plaatsjes die we tijdens cruise bezocht hebben. In de oorlog werd het verwoest en in de 90er jaren door enkele mensen opnieuw opgebouwd. Het dorpje is nu een toeristische attractie. De houten huisjes zijn gebouwd in oud-Rusissche stijl, er wonen een aantal kunstenaars en handwerkers die hun producten er verkopen en er is een wodka-museum. Ik vroeg me af in hoeverre de huisjes er echt zo uit zagen vroeger. Maar in St. Petersburg zag ik in het Russisch museum een oude gevel van een huis dat er precies zo uitzag. En in de trein  naar Moskou zag je ook veel dergelijke houten huizen in het noorden. Leuk om te leren kennen!




De muziek in dit filmpje stopt ineens. Daarom heb ik nog wat balalaika-muziek  opgezocht. Op de boot was ook een een groepje dat af en toe speelde.



Tijdens de excursies werden we verschillende keren verrast met een concert. Prachtig natuurlijk. Het was steeds een kleine groep mannen dat liederen zong. Klassiek en volksmuziek, met het kenmerkende Russische stemgebruik. De bedoeling was uiteindelijk dat we cd's kochten :-)  Van Nina kreeg ik een cd van het Kovcheg-ensemble. Dank je Nina!
Hier kun je het ensemble beluisteren, onze eigen opname!











3 opmerkingen:

  1. De muzyk by Mandrogi en fan Kovcheg:
    it grutte Slavyske hert, it enoarm grutte lân,
    iensumheid, kameraadskip en it dielen fan freugde en fertriet.
    Ruslân...

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb enorm genoten!Had nog wel iets langer willen blijven maar ik kon de boot niet missen!

    BeantwoordenVerwijderen