woensdag 24 juli 2013

Een ander land.


We zijn nu ongeveer op de helft van onze vakantie die begon na de plotselinge verhuizing van Chris en Julia, één dag voor ons vertrek; als ze terug komen moeten er eerst dozen worden uitgepakt. Morgen, beginnen we aan de cruise van Moskou naar St. Petersburg. Hopelijk werkt het weer een beetje mee. Tot nu toe hebben we veel regen gehad en temperaturen tussen de 16 en 21 graden.
We hebben afgelopen weken veel meegemaakt en veel indrukken opgedaan in dit land dat zo anders is dan de onze. Als je het raam uit kijkt dan zie je allemaal flats, al die mensen die daar in wonen…. Als we van ons appartement naar het rode plein rijden dan zijn we zo een uur onderweg. Maar vaak genoeg duurt het langer omdat er veel files zijn. Met de metro ben je ongeveer 3 kwartier onderweg. 
Wat indruk op me heeft gemaakt is de enorme rijkdom van het theater, de kerken, het gereconstrueerde paleis van Catharina de Grote, en de inrichting van de metro; alles even adembenemend. Daarnaast de onaangename en onvriendelijke sfeer die op veel plekken heerst. Overal bewakers: in het theater, bij kerken, bij winkels, bij musea. Door die tegenstelling krijgt de rijkdom en uitstraling bij mij een nare bijsmaak. 
Onze gastfamilie is echter heel vriendelijk en heeft alles voor ons over! Natuurlijk ontdek je ook hier cultuurverschillen. Bijvoorbeeld het late tijdstip waarop er wordt gegeten (1 x zelfs om 24.00!),  drie keer per dag een overheerlijke warme maaltijd (help ik groei dicht!), als nagerecht altijd loeizwarte thee aangelengd met heet water; en wat denk je hiervan: met een theelepeltje jam eten bij de thee.
Ik heb de laatste dagen veel nagedacht over cultuurverschillen. Soms is het nodig om ze te overbruggen. Hoe doe je dat? Volgens mij door allebei een stapje hoger te gaan staan en objectief te kijken naar je eigen gewoonten en die van de ander. Niet in de slachtofferrol gaan, niet op je strepen gaan staan, maar benoemen en communiceren. Van Marijn heb ik geleerd dat dat meta-communicatie heet. Daarvoor is nodig dat je je eerst bewust wordt van je eigen overtuigingen, je verwachtingen en denkpatronen, dan kun je ze uitspreken. Vanuit de helikopterview  kun je samen stappen zetten om bij elkaar te komen.

Ik wil tot slot nog even zeggen dat ik heel blij ben met de reacties op deze blog, reacties op de site, maar ook mailtjes, facebook, sms-jes etc. Dank jullie wel, doet me goed!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten