maandag 29 juli 2013

Zondag


Het is vandaag zondag (geplaatst op maandag) We moeten op onze telefoon kijken of het echt zo is. Alle dagen zijn hetzelfde hier. Maar ook in Moskou, daar zijn de winkels alle dagen open. Ik denk zelf dat het goed is dat je één dag  in de week uit je routine stapt en tot jezelf komt of je nou gelooft of niet. Ik hou niet van koopzondagen en vandaag mis ik de zondag. 
Maar aan kerken geen gebrek hier! Als ik ’s avonds mijn ogen dicht doe dan zie ik allemaal van die koepeltjes. Bij mij komt steeds de vraag omhoog, waarom er op zo’n korte afstand zoveel kerken bij elkaar staan; het is waarschijnlijk zo gegroeid. In het Kremlin in Moskou bijvoorbeeld 4 kathedralen bij elkaar. Dat is ook wat je hier voornamelijk bekijkt: kerken en kloosters. 
Sinds 1990, toen de kerkgebouwen terug werden gegeven aan de kerk,  zijn er heel veel kerken gerestaureerd, waaronder de ook Verlosserskathedraal in Moskou die door Stalin was opgeblazen. Ook worden er veel nieuwe kerken gebouwd met steun van de overheid die Moskou in korte tijd 200 nieuwe kerken wil geven. De kerken zien er heel rijk uit, met veel goud en heel veel iconen. Julia vertelde me dat de rijken daar een groot deel aan bijdragen. En wat me ook steeds weer opvalt: het contrast van de mooie gebouwen met de rest van de gebouwen die er om heen staan. Waarom zoveel energie gestopt in de kerken en niet in het straatbeeld, de stad?
Er is veel kritiek op de kerk die nauwe banden met de staat heeft en op de verrijking van zichzelf. De actie van de band Pussy Riot in de Verlosserskathedraal wilde de nauwe relatie van Poetin en de kerk aan de kaak te stellen. En toch floreert de  orthodoxe kerk in Rusland. Ik had het erover met Rudi, het doet ons een beetje middeleeuws aan. Het lijkt alsof het ene systeem het andere heeft vervangen. Het is een compleet ander land met een heel andere voorgeschiedenis dan de onze en bevindt zich dus ook in een heel andere fase.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten